Cross-Mediale opdracht

Minimale eisen groepsopdracht

Elke groep maakt een website in WordPress met daarin de volgende onderdelen:

  1. Per groep, per persoon 1 artikel (van minstens 300 woorden). Er moeten ook plaatjes met bijschriften bij.
  2. Per groep 3 video’s (minimaal 1 minuut, max 3 min). Dit moet ergens online staan, bijvoorbeeld op Youtube of Vimeo. De URL kun je direct in een Pagina of Bericht plakken.
  3. Per groep 2 podcasts (radioreportage, 2 tot 4 min). Moet ergens online (bijvoorbeeld Soundcloud of iTunes of Youtube), en in een pagina op de website. URL kan je inplakken.
  4. Eén uitgebreide Infographic per persoon. Mag ook via online services zoals venngage of canva of pictochart, of kijk op creativebloq.com, of deze lijst op blog.bufferapp.com.
    Hier meer info over infographics, of bekijk deze pagina Hoe maak je een goede Infographic.
    Niet alleen een diagram, er moet ook beeld bij.
  5. Fotoreportage: 3 per groep. Elke reportage heeft minstens 6 goede foto’s met bijschriften. Plaats het bijvoorbeeld als een Galerie in WordPress. Je kan de  foto’s ook gewoon groot onder elkaar zetten. Maak de foto’s klikbaar (via Link to media). Probeer ook een Lightbox zoals Easy Fancybox zodat je op een foto kan klikken voor een vergroting.
  6. De Contactpagina moet werken
  7. De mogelijkheid voor bezoekers om te reageren, onder elk Bericht bijvoorbeeld. Zie Settings > discussion
  8. Social Media buttons, bijvoorbeeld via Settings > Sharing
  9. Bonuspunten voor extra content, of een App, een Tripadvisor Tour, een Social Media strategie of iets dergelijks. Een app hoeft niet echt te kunnen werken, een prototype is ook goed. Je kan het presenteren als een web app. Maak er dan een aparte Pagina over in de site.

De onderdelen 1 t/m 5 moeten opzichzelfstaande producten zijn, die bijvoorbeeld ook voor iets anders gebruikt kunnen worden. De info in de onderdelen mogen elkaar niet overlappen.

Overig, optioneel

Bij het Productieboek zou je ook een Social Media strategie kunnen doen, met een instructie hoe de klant dit zelf in de toekomst kan gaan doen:

Social media strategie

De Social media strategie is je plan van aanpak voor de inzet van social media naar keuze. Welke social media wil je gaan inzetten? Welke sociale media gebruikt de doelgroep van je klant? Hoe gaat dat kanaal eruit zien? Maak ook 3 voorbeeld-items van de keuze die je gemaakt hebt. Dus kies je bijvoorbeeld Twitter, dan laat je de 3 tweets als screenshots zien in je verslag. En het Twitter-kanaal laat je dan ook zien, vormgegeven, met het logo en de kleuren van de klant.

Denk bijvoorbeeld aan dit soort dingen:

  • Regelmatig schrijf je een korte tweet/facebook bericht/blog met nieuws. Laat 3 voorbeelden zien.
  • Of elke maand is er een leuke actie, en de winnaar komt bijvoorbeeld op een Facebook-bericht. Laat er dan 3 zien.
  • Of foto’s via Instagram of Pinterest: je maakt een kanaal voor het project en plaatst bijvoorbeeld elke dag een nieuwe foto. Laat er dan alvast 3 zien.
  • Of je plaatst onregelmatig nieuwe Blogs (berichten) of Vlogs. Die deel je vervolgens op de social media accounts van het project: Facebook, Twitter, Google Plus, Linkedin, Youtube-kanaal. Laat zien hoe dat er uitziet (je hoeft dan maar 1 blog of vlog te laten zien, want die deel je dan naar je 3 verschillende social media accounts).

Of een combinatie van deze dingen. Beschrijf ook waarom je voor een bepaalde social media hebt gekozen, bijvoorbeeld iets over je doelgroep. En ook hoe vaak ze iets moeten posten.

Social media werken eigenlijk alleen als het blijft leven. Iemand bij de klant moet dit gaan doen, volgens het door jullie beschreven plan. De instructie moet dus helder en duidelijk zijn.

De groepen

NDSM
Finn, Christian, Dewy, Aruosa, Bodine, Froukje, Marisa

Overhoeks
Boris, Annette, Luuk, Jolien, Esmee

Van der Pek
Naomi, Dan, Niels, Ivy, Zena, Isabel, Berfin

NDSM2
Eline, Anouk, Noor, May, Stefanie, Jazzy

Overhoeks2
Elja, Birthe, Isis, Leslie, Zoe, Indy

VanderPek2
Lucy, Sue, Caitlin, Joelle, Jessica, Jade, Seshiekela

Presentatie

  • Introductie: wie zijn wij, en wie is de klant, wat was de opdracht
  • Wat was het doel? Wat heb je geprobeerd? Is het gelukt? Wat zou je de volgende keer anders doen?
  • Wat vond je het leukst om te doen?
  • Doelgroep: voor wie is de site bedoeld
  • Website laten zien, onderdelen kort toelichten
  • Taakverdeling: wie heeft wat gedaan.
  • Hoeveel uren zitten er in totaal in het project? Wat had je dus kunnen factureren, exclusief de huur van de apparatuur?




RMO5A: Proef Proeve

Je gaat zelfstandig, na uitgebreid overleg met de aan jou toegewezen student, een crossmediale  website maken met  de volgende content:

  1. 1 interview op video van 4 minuten met de student in studiosetting
  2. 1 film van 35-60  seconden ter promotie van de student en zijn skills/werkzaamheden
  3. 5 teksten / artikelen (waarvan 1 Pagina met alle SEO op groen, en 3 teksten bedoeld als blogs, dus Berichten)
  4. 1 fotoserie van 8 foto’s met bijschriften (student aan het werk?)
  5. 1 portretfoto (mogen er ook meer zijn)
  6. 4 productshots (Maarten is dat mogelijk?)
  7. 1 podcast van 2 minuten (bv hoe gaat het bespreken van een opdracht zoals interieur wrapping met een opdrachtgever?)
  8. een social media strategie
  9. Mogelijkheid om vragen en reacties achter te laten en recensies van het gedane werk te plaatsen

Je maakt voor dit project een realistische offerte.
Je houdt bij hoeveel je hebt gewerkt aan de opdracht en maakt een nacalculatie op basis daarvan.

Bij het eerste overleg met de student stel je een aantal vragen:

vragen aan de klant

Vakken die aandacht besteden aan de proef Proeve van bekwaamheid:
Nederlands, ondernemerschap, webdesign, AV, fotografie, journalistiek, interview techniek. Per vak kan dit inhouden:

Marlene:
debriefing & advies
plan van aanpak  / planning
Moodboard
Draaiboek voor een interview met uitgewerkte vragen
Interview met de student in een studio: ruw materiaal en een edit
draaiboek voor film van 1 minuut ter promotie van de student
film van 1 minuut ter promotie van de student

Hillien: 
een realistische planning / agenda (voor alle vakken en opdrachten)
Uiteenzetting van geschatte kosten en werkelijke kosten

Journalistiek: Jeroen/Meike
Onderzoeksverslag:

  1. Student
  2.  werkzaamheden/werk van de student.
  3. onderneming van de student,
  4. (potentiële opdrachtgevers)

Interviewtechniek Jeroen:
voorbereiden interview / beoordelen interview

Jors:

  1. bv wie is…..? artikel met foto
  2. bv artikel over werkzaamheden in  stagebedrijven
  3. vormgeving van de website?
  4. ….
  5. ….

Sander:
Fotoreportage: 8 foto’s met bijschriften  (bv werkzaamheden student bij huidige stage?)
Portret
product shots: ook van vrij werk?

Aart Jan

  • Een website met CMS (WordPress) met daarin alle content,
  • en het onderzoeksverslag ergens als pdf
  • Contactpagina met contactformulier
  • Portfolio met galerie, bijschriften en Fancybox
  • Blogpagina met alvast 3 blogs (Berichten)
  • Kies een template en pas aan: LEES DE HANDLEIDING VAN JOUW TEMPLATE
  • Social Media strategie met 3 items en een header (allemaal in het onderzoeksverslag)
  • 1 pagina met alle SEO op groen
  • Een SEO onderzoek via trends.google.com in het onderzoeksverslag
  • Logo? Huisstijl? Flyer? Poster? Brochure?
  • WordPress handleiding voor de klant, in het onderzoeksverslag:
    • hoe inloggen?
    • hoe teksten bijwerken?
    • hoe menu bijwerken?
    • Hoe een blog te maken?
    • Hoe een plaatje te uploaden?
    • Hoe een galerie te maken?

Zo kan je een site prive maken / offline zetten

René:
Schriftelijke afspraken met de klant over de opdracht,
onderzoek naar doelgroep: potentiele opdrachtgevers
Offerte voor klant
auteurs- en portretrechten vastleggen.

************************************************
tijdsplanning AV

Week 06: Kickoff, debriefing, studenten koppelen, PvA
Week 07: presentatie studenten Sign/ onderzoeksverslag: student & werkzaamheden
Week 08: onderzoeksverslag: potentiele opdrachtgevers , moodboard
Week 09: draaiboeken maken
Week 10:presentatie KT1
Week 11: filmen interview (in studio 281?)
Week 12: filmen promo
Week 13:montage interview
Week 14:montage promofilm
Week 15: afwerken films, beoordeling.
Week 16: website met content functioneert/ beoordeling

Mappenstructuur en backup-plan

Zie als voorbeeld deze pdf:

Productieboek