Cross-Mediale opdracht

Proef proeve / examen / keuzedeel

Deze individuele opdracht is een Proef Proeve, redelijk vergelijkbaar met het echte examen. In deze opdracht zit ook het officiële Keuzedeel Cross-mediaal verwerkt.

Maak een website in WordPress met daarin de volgende onderdelen:

  1. Een Style Guide: onderzoek naar doelgroep, typografie en kleurgebruik van je magazine. (Edo)
  2. 3 Eigen artikelen (van minstens 300 woorden, maar 1 van minstens 600 woorden). Bij elk artikel moet minstens 1 plaatje met bijschrift. (Roel)
    Bij alle artikelen moet de SEO score volledig op groen. (Aart Jan)
  3. Een artikel, geschreven in het Engels, van minstens 300 woorden. (Gamze)
  4. 1 Perfecte goede mooie video (van minimaal 1 minuut, max 3 min). Dit moet ergens online staan, bijvoorbeeld op Youtube (evt “afgeschermd”) of Vimeo. De URL kun je direct in een Pagina of Bericht plakken. (Marlene)
    Schrijf er een begeleidende tekst bij. (Roel)
  5. 1 Podcast (radioreportage, 2 tot 4 min). Moet ergens online (bijvoorbeeld Soundcloud of iTunes of Youtube), en in een pagina op de website met een begeleide tekst. URL kan je inplakken. (Roel)
  6. Eén uitgebreide Infographic. Mag ook via online services zoals venngage of canva of pictochart, of kijk op creativebloq.com, of deze lijst op blog.bufferapp.com.
    Hier meer info over infographics, of bekijk deze pagina Hoe maak je een goede Infographic. (Edo)
    Niet alleen een diagram, er moet ook beeld bij.
  7. Een Fotoreportage. Een reportage heeft minstens 7 goede foto’s met bijschriften. Plaats het als een Galerie in WordPress. Maak de foto’s klikbaar (via Link to media). Zet ook een plugin aan voor Lightbox of Fancybox zodat je op een foto kan klikken voor een vergroting. Zet onderschriften ook in de “Alt”, dan komen ze ook in de pop-up van de Fncybox. (Edo, Roel)
  8. Een grafisch product: maak een nieuwe cover voor je magazine of een poster. Gebruik Indesign en Photoshop. Laat je poster ook zien in een ABRI in de stad (fotomontage). Plaats die foto ook in WordPress. Plaats ook de PDF in WordPress, en lever ook een drukklare PDF in met afloop en snijtekens. (Edo)
  9. De Contactpagina moet werken
  10. De mogelijkheid voor bezoekers om te reageren, onder elk Bericht bijvoorbeeld. Zie Settings > discussion
  11. Social Media buttons, bijvoorbeeld via Settings > Sharing

Bonuspunten voor extra content, of een App, een Social Media strategie of iets dergelijks. Een app hoeft niet echt te kunnen werken, een prototype is ook goed. Je kan het presenteren als een web app. Maak er dan een aparte Pagina over in de site.

De onderdelen moeten opzichzelfstaande producten zijn, die bijvoorbeeld ook voor iets anders gebruikt kunnen worden. De info in de onderdelen mogen elkaar niet overlappen.

Social media strategie

De Social media strategie is je plan van aanpak voor de inzet van social media naar keuze. Welke social media wil je gaan inzetten? Welke sociale media gebruikt de doelgroep van je klant? Hoe gaat dat kanaal eruit zien? Maak ook 3 voorbeeld-items van de keuze die je gemaakt hebt. Dus kies je bijvoorbeeld Twitter, dan laat je de 3 tweets als screenshots zien in je verslag. En het Twitter-kanaal laat je dan ook zien, vormgegeven, met het logo en de kleuren van de klant.

Denk bijvoorbeeld aan dit soort dingen:

  • Regelmatig schrijf je een korte tweet/facebook bericht/blog met nieuws. Laat 3 voorbeelden zien.
  • Of elke maand is er een leuke actie, en de winnaar komt bijvoorbeeld op een Facebook-bericht. Laat er dan 3 zien.
  • Of foto’s via Instagram of Pinterest: je maakt een kanaal voor het project en plaatst bijvoorbeeld elke dag een nieuwe foto. Laat er dan alvast 3 zien.
  • Of je plaatst onregelmatig nieuwe Blogs (berichten) of Vlogs. Die deel je vervolgens op de social media accounts van het project: Facebook, Twitter, Google Plus, Linkedin, Youtube-kanaal. Laat zien hoe dat er uitziet (je hoeft dan maar 1 blog of vlog te laten zien, want die deel je dan naar je 3 verschillende social media accounts).

Of een combinatie van deze dingen. Beschrijf ook waarom je voor een bepaalde social media hebt gekozen, bijvoorbeeld iets over je doelgroep. En ook hoe vaak ze iets moeten posten.

Social media werken eigenlijk alleen als het blijft leven. Iemand bij de klant moet dit gaan doen, volgens het door jullie beschreven plan. De instructie moet dus helder en duidelijk zijn.

 

 

 

 

 

Presentatie

  • Introductie: wie zijn wij, en wie is de klant, wat was de opdracht
  • Wat was het doel? Wat heb je geprobeerd? Is het gelukt? Wat zou je de volgende keer anders doen?
  • Wat vond je het leukst om te doen?
  • Doelgroep: voor wie is de site bedoeld
  • Website laten zien, onderdelen kort toelichten
  • Taakverdeling: wie heeft wat gedaan.
  • Hoeveel uren zitten er in totaal in het project? Wat had je dus kunnen factureren, exclusief de huur van de apparatuur?




 

 

Aart Jan

  • Een website met CMS (WordPress) met daarin alle content,
  • en het onderzoeksverslag ergens als pdf
  • Contactpagina met contactformulier
  • Portfolio met galerie, bijschriften en Fancybox
  • Blogpagina met alvast 3 blogs (Berichten)
  • Kies een template en pas aan: LEES DE HANDLEIDING VAN JOUW TEMPLATE
  • Social Media strategie met 3 items en een header (allemaal in het onderzoeksverslag)
  • 1 pagina met alle SEO op groen
  • Een SEO onderzoek via trends.google.com in het onderzoeksverslag
  • Logo? Huisstijl? Flyer? Poster? Brochure?
  • WordPress handleiding voor de klant, in het onderzoeksverslag:
    • hoe inloggen?
    • hoe teksten bijwerken?
    • hoe menu bijwerken?
    • Hoe een blog te maken?
    • Hoe een plaatje te uploaden?
    • Hoe een galerie te maken?

Zo kan je een site prive maken / offline zetten

René:
Schriftelijke afspraken met de klant over de opdracht,
onderzoek naar doelgroep: potentiele opdrachtgevers
Offerte voor klant
auteurs- en portretrechten vastleggen.

************************************************
Mappenstructuur en backup-plan

Zie als voorbeeld deze pdf:

Productieboek