Cross-mediale opdracht

Met deze opdracht oefen je alvast het echte examen. Maar je hebt nu veel meer tijd: ongeveer zeven weken. In deze individuele opdracht zit ook het officiële Keuzedeel Cross-mediaal verwerkt.

Maak een website in WordPress met daarin de volgende onderdelen:

  1. Allereerst een Merkanalyse met Style Guide: onderzoek naar doelgroep, typografie, kleurgebruik en Art Direction van je magazine. Moet in de tweede week af zijn. (Edo). 
  2. 1 Filmportret (van 3 tot 4 minuten). Dit moet ergens online staan, bijvoorbeeld op Youtube (evt “afgeschermd”) of Vimeo. De URL kun je direct in een Pagina of Bericht plakken. (Marlene)
  3. 1 Podcast (radioreportage, ongeveer 5 min). Moet ergens online (Soundcloud of Youtube), en vanaf daar in een pagina op je website, met een begeleidende tekst. (Roel)
  4. Schrijf drie artikelen. Bij elk artikel moet minstens 1 plaatje met bijschrift.
    – Een artikel is de tekst bij je Filmportret, minstens 300 woorden
    – Een artikel is de tekst bij je Podcast, minstens 300 woorden
    – Een lang artikel, 600 a 900 woorden. (Roel)
    Bij alle artikelen moet de SEO score volledig op groen. (Aart Jan)
  5. Eén uitgebreide Infographic van relevante leuke gegevens die je zelf hebt verzameld. Mag via online services zoals venngage of canva of pictochart, of kijk op creativebloq.com of blog.bufferapp.com. Hier meer info over infographics, of deze: Hoe maak je een goede Infographic. (Edo, Aart Jan)
  6. Een Fotoreportage met minstens 7 goede foto’s met bijschriften. Plaats het als een Galerie in WordPress. Maak de foto’s klikbaar (Link to media). Zet ook een plugin aan voor Lightbox of Fancybox zodat je op een foto kan klikken voor vergrotingen. Zet onderschriften ook in de “Alt”, dan komen ze ook in de pop-up. (Edo, Roel, Aart Jan)
  7. Een grafisch product: maak een eigen cover of poster voor je magazine. Gebruik Indesign en Photoshop (en evt Illustrator). Laat je poster/cover ook zien in een ABRI in de stad (fotomontage). Plaats die foto ook in WordPress. Plaats ook de drukklare PDF, met afloop en snijtekens. (Edo, Aart Jan)
  8. Een artikel, geschreven in het Engels, van minstens 300 woorden. (Gamze)

De onderdelen 2 t/m 8 moeten opzichzelfstaand zijn. De info in de onderdelen mogen elkaar niet overlappen.

KT 3: Een archief van dit alles, in een heldere mapstructuur, zie verderop. Je mag de Mac server gebruiken, of de Onedrive, of Teams of iets anders. Met bronvermelding en de copyrights van al het materiaal.

Bonuspunten voor extra content. Zoals een handleiding voor je klant om de website bij te houden in de toekomst. Of een actie met een leuke beprinte gadget zoals een mok, pet, jack of plectrum. Of een Social Media strategie. Of een App prototype. Zie de opdracht Web App Prototype. Maak van deze extra content dan ook een pagina in je website.

Tijdschema

  • Kick-off dinsdag 28 jan, 11:00 lokaal 652
  • Debriefing: 3 feb
  • Merkanalyse / style guide: 11 feb
  • Presentatie KT 1 Maandag 24 feb (compleet plan Crossmediale Website)
  • Presentatie  KT 2: week van 30 maart voor de Engelandvaarders (complete Website)
  • Presentatie  KT 2: week van 6 april voor de niet Engelandvaarders  (complete Website)
  • KT 3: Publiceren en Archiveren moet tegelijk met KT 2 ook af zijn
  • Herkansingsweek: 13 April

 

Er wordt ook beoordeeld op Werkhouding.

 

Presentatie

  • Introductie: wie is de klant, wat was de opdracht, voor wie is de site bedoeld
  • Wat was het doel? Wat heb je geprobeerd? Is het gelukt? Wat zou je de volgende keer anders doen?
  • Wat vond je het leukst om te doen?
  • Waar was je goed of slecht in?
  • Website laten zien, onderdelen kort toelichten




 

 

Aart Jan

  • Een website met CMS (WordPress) met daarin alle content
  • De Style Guide ergens als pdf
  • Contactpagina met contactformulier
  • Portfolio met galerie, bijschriften en Fancybox
  • Kies een template en pas het aan: LEES DE HANDLEIDING VAN JOUW TEMPLATE
  • Een eigen favicon
  • Doe enkele aanpassingen in de Custom CSS
  • 3 Pagina’s of Berichten met alle SEO op groen
  • Een SEO onderzoek via trends.google.com in de Style Guide
  • De Contactpagina moet werken
  • De mogelijkheid voor bezoekers om te reageren, onder elk Bericht bijvoorbeeld. Zie Settings > discussion
  • Social Media buttons, bijvoorbeeld via Settings > Sharing of via plugins
  • WordPress handleiding voor de klant:
    • hoe inloggen?
    • hoe teksten bijwerken?
    • hoe menu bijwerken?
    • Hoe een blog te maken?
    • Hoe een plaatje te uploaden?
    • Hoe een galerie te maken?

Zo kan je een site prive maken / offline zetten

René:
Schriftelijke afspraken met de klant over de opdracht,
onderzoek naar doelgroep: potentiele opdrachtgevers
Offerte voor klant
auteurs- en portretrechten vastleggen.

************************************************
Mappenstructuur en backup-plan

Zie als voorbeeld deze pdf:

Productieboek