Promotie Ondernemingsplan

Deze opdracht gaat over de presentatie van een ondernemingsplan. Hierin komen alle onderdelen voor de promotie van de onderneming.

Je maakt een ondernemingsplan voor een klant of voor jezelf: “De mediavormgever zorgt voor naamsbekendheid en onderneemt stappen om een netwerk op te bouwen. Hij communiceert de kwaliteiten van zijn bedrijf. Hij stelt een portfolio samen en houdt dit bij.”

Tijdens het examen presenteer je dit bovenstaande in een half uur: logo, huisstijl, website, eventueel films, je portfolio, visitekaartje en je social media plan. Dat is het minimum maar je kan er wat extra’s bijdoen, zoals een App, een online magazine of een flyer+poster.

Maak ook de presentatieschermen (voor de beamer, dus liggend, 1280×720 of 1360 x 768 pixels, for web). Dat kan als pdf vanuit Indesign, maar het kan ook met andere (presentatie)software. De volgende onderdelen moeten er in:

Huisstijl

Ontwerp een huisstijl voor je bedrijf met minstens de volgende items:

  • Logo, eventueel met vignet (het logo is de visuele typografie van je bedrijfsnaam,  en het vignet is een herkenbaar beeldmerk naast je logo)
  • Laat dat logo en/of vignet ook in zwart-wit en in grijstinten zien
  • Visitekaartje (85x55mm) dubbelzijdig, gebruik een QR-code als  VCard
  • Briefpapier, envelop
  • Factuur / offerte (met automatische berekeningen, in Excel, in je huisstijl)
  • Pas de huisstijl toe op de website, en laat dat zien in een aantal schermen in je presentatie. Klik eventueel door naar de LIVE website.
  • 3 of meer social media-items op jouw social media-bedrijfspagina (en kies minstens 2 verschillende social media kanalen)
  • Email signature (handtekening): in platte tekst + logo-plaatje. Maak een screenshot ten bewijs (cmd-shift-4 en dan spatie)
  • Aanpassingen naar aanleiding van feed-back

Bekijk als inspiratie deze huisstijl-presentatie of deze huisstijlgids (deze zijn wat uitgebreider, je hoeft alleen de items hierboven erin te zetten). Of bekijk deze huisstijl van Sascha.

Let er op dat je de rand van een briefpapier of factuur of visitekaartje ook kan zien, met een lijn of met een drop Shadow. Geen snijtekens! Dat ziet er niet uit. Of gebruik een free stationary mock up template in PSD zoals die op Firmbee:

SASCHA REISCH - SAVOICE
huisstijlgids1

Factuur/offerte:

Factuurnummer en datum is verplicht. Vermeld het subtotaal ex BTW, het BTW-bedrag apart, en het totaal. Betalingscondities moet je ook vermelden. Lijn getallen uit op de komma. Laat belangrijke dingen goed opvallen, zoals het woord FACTUUR en het totaalbedrag. Zie dit factuur-voorbeeld:

factuur

BONUSPUNT als je een betaalverzoek-QR-code erbij zet. Dat kan via Tikkie, maar het kan ook vanuit bankieren-apps zoals die van de ING.

Website

Zie de opdracht HTML5 of de opdracht WordPress. Je mag kiezen: een HTML5 website aan de hand van een template (op gameschool.nl), of een WordPress site (op rocweb.nl) of zelfs op een andere manier. In alle gevallen moet je digitale portfolio hier goed naar voren komen, en moet de website passen bij je huisstijl. Zet in je presentatie een aantal plaatjes die je website goed laten zien. Je mag zelfs alleen het uitgewerkte ontwerp laten zien. Zet er ook een paar plaatjes van je Social Media strategie bij:

Social media strategie

Hoe ga jij social media voor je bedrijf gebruiken? Welke social media wil je gebruiken? Kies er twee. Hoe gaat dat eruit zien? Visueel is dat meestal een headerplaatje in jouw huisstijl met jouw logo. Maak minstens 3 praktische visuele voorbeelden. Dus kies je bijvoorbeeld voor Twitter, dan laat je in je presentatie een paar tweets zien in jouw Twitter-bedrijfspagina die in jouw huisstijl is vormgegeven.

Denk bijvoorbeeld aan dit soort dingen:

  • Regelmatig schrijf je een korte tweet/facebook bericht/blog met nieuws. Laat een paar voorbeelden zien.
  • Of elke maand is er een leuke actie, en de winnaar komt bijvoorbeeld op een Facebook-bericht. Laat er een paar zien.
  • Of foto’s via Instagram of Pinterest: je maakt een kanaal voor het project en plaatst bijvoorbeeld elke dag een nieuwe foto. Laat er dan een paar zien.
  • Of je plaatst onregelmatig nieuwe Blogs (berichten) of Vlogs. Die deel je vervolgens op de social media accounts van het project: Facebook, Twitter, Google Plus, Linkedin, Youtube-kanaal. Laat zien hoe dat er uitziet (je hoeft dan maar 1 blog of vlog te laten zien, want die laat je op die 5 accounts zien).

Of een combinatie van deze dingen. Beschrijf ook waarom je voor iets hebt gekozen, bijvoorbeeld iets over je doelgroep.


JAAR 2 Periode 2

Met alle bovenstaande items plus de extra items, zie hieronder, maak je een presentatie. Op een beamer / grote tv, dus liggend formaat. Bereid de presentatie voor, en oefen het voor de klas.

Je moet ook nog iets extra’s doen: je mag zelf kiezen wat, maar het moet iets te maken hebben met webdesign of grafisch ontwerp. Bijvoorbeeld een App, zie de opdracht web app prototype. Of een flyer A5 dubbelzijdig + twee posters die in de stad hangen (twee Abri’s in de stad met jouw poster, als mock ups in Photoshop). In een flyer of poster kan je ook een QR-code doen die naar je website gaat.

Flyers-voorbeelden, A5 dubbelzijdig

Voor mijn eigen projecten maak ik ook flyers, zoals voor mijn Stuurdrager en mijn Kettingbeschermer:

flyerA5-stuurdrager-compressed
flyerA5 kopie

Bijlage:

3.2 werkproces: Promoot zijn werk

De mediavormgever zorgt voor naamsbekendheid en onderneemt stappen om een netwerk op te bouwen. Hij communiceert de kwaliteiten van zijn bedrijf. Hij stelt een portfolio samen en houdt dit bij. Gewenst resultaat: Het bedrijf is door middel van promotie bekend bij potentiële klanten en is onder de aandacht gebracht bij bestaande klanten.

Zie http://kwalificaties.s-bb.nl

 


Portfolio website

Een variant op deze opdracht is de portfolio website.

  • Je CV als pdf, liefst in je menu, als link
  • Galerie’s gebruiken, klikbaar, met Fancybox
  • Je CD-hoes opdracht
  • Je fotografie opdrachten
  • Grafische tools opdrachten
  • Magazines, liefst via PDF-plugin
  • Teksten / artikelen / blogs van journalistiek
  • Alle AV dingen die je hebt gemaakt
  • Favicon
  • Contactformulier
  • Contactpagina social media links
  • Check fouten / slordigheden / overbodige widgets
  • Feedback zorgvuldig verwerken