Promotie Ondernemingsplan

Deze opdracht gaat over de presentatie van een ondernemingsplan. Hierin komen alle onderdelen voor de promotie van de onderneming.

Je maakt een ondernemingsplan voor jezelf of voor een klant: “De mediavormgever zorgt voor naamsbekendheid en onderneemt stappen om een netwerk op te bouwen. Hij communiceert de kwaliteiten van zijn bedrijf. Hij stelt een portfolio samen en houdt dit bij.”

Tijdens het examen presenteer je dit bovenstaande in een half uur: logo, huisstijl, website, eventueel films, je portfolio, visitekaartje en je social media plan. Je kan er als je wil ook nog een App, een online magazine of een flyer bijdoen.

Dit heeft raakvlakken met tekenen/portfolio, waar je een porfoliomap samenstelt op groot formaat. Bij webtechniek maak je ook de presentatieschermen (voor de beamer, dus liggend, 1360 x 768 pixels, intent: web). Dat kan als pdf vanuit Indesign, maar het kan ook met andere software. De volgende onderdelen moeten erin:

Huisstijl

Ontwerp een huisstijl voor je bedrijf met minstens de volgende items:

  • Logo, eventueel met vignet (het logo is de visuele typografie van je bedrijfsnaam,  en het vignet is een herkenbaar beeldmerk naast je logo)
  • Laat dat logo en/of vignet ook in zwart-wit en in grijstinten zien
  • Visitekaartje (85x55mm) dubbelzijdig
  • Briefpapier, envelop
  • Factuur / offerte
  • Pas de huisstijl toe op de website, en laat dat zien in een aantal schermen in je presentatie. Klik eventueel door naar de LIVE website (niet verplicht).
  • 3 of meer social media-items op jouw social media-bedrijfspagina

Bekijk als inspiratie deze huisstijl-presentatie of deze huisstijlgids (deze zijn wat uitgebreider, je hoeft alleen de items hierboven erin te zetten). Of bekijk deze huisstijl van Sascha.

 

SASCHA REISCH - SAVOICE

 

huisstijlgids1

 

Factuur/offerte:

Factuurnummer en datum is verplicht. Vermeld het subtotaal ex BTW, het BTW-bedrag apart, en het totaal. Betalingscondities moet je ook vermelden. Lijn getallen uit op de komma. Laat belangrijke dingen goed opvallen, zoals het woord FACTUUR en het totaalbedrag. Zie dit factuur-voorbeeld:

factuur

Website

Zie de opdracht HTML5 of de opdracht WordPress. Je mag kiezen: een HTML5 website aan de hand van een template (op gameschool.nl), of een WordPress site (op rocweb.nl) of zelfs op een andere manier. In alle gevallen moet je digitale portfolio hier goed naar voren komen, en moet de website passen bij je huisstijl. Zet in je presentatie een aantal plaatjes die je website goed laten zien. Je mag zelfs alleen het uitgewerkte ontwerp laten zien. Zet er ook een paar plaatjes van je Social Media strategie bij:

Social media strategie

Hoe ga jij social media voor je bedrijf gebruiken? Welke social media wil je gebruiken? Hoe gaat dat eruit zien? Visueel is dat meestal een headerplaatje in jouw huisstijl met jouw logo. Maak minstens 3 voorbeelden. Dus kies je bijvoorbeeld Twitter, dan laat je in je presentatie minstens 3 tweets van jouw bedrijfspagina ‒ in jouw huisstijl ‒ zijn.

Denk bijvoorbeeld aan dit soort dingen:

  • Regelmatig schrijf je een korte tweet/facebook bericht/blog met nieuws. Laat 5 voorbeelden zien.
  • Of elke maand is er een leuke actie, en de winnaar komt bijvoorbeeld op een Facebook-bericht. Laat er dan 5 zien.
  • Of foto’s via Instagram of Pinterest: je maakt een kanaal voor het project en plaatst bijvoorbeeld elke dag een nieuwe foto. Laat er dan alvast 5 zien.
  • Of je plaatst onregelmatig nieuwe Blogs (berichten) of Vlogs. Die deel je vervolgens op de social media accounts van het project: Facebook, Twitter, Google Plus, Linkedin, Youtube-kanaal. Laat zien hoe dat er uitziet (je hoeft dan maar 1 blog of vlog te laten zien, want die laat je op die 5 accounts zien).

Of een combinatie van deze dingen. Beschrijf ook waarom je voor iets hebt gekozen, bijvoorbeeld iets over je doelgroep.

 

 

 


Bijlage:

3.2 werkproces: Promoot zijn werk

De mediavormgever zorgt voor naamsbekendheid en onderneemt stappen om een netwerk op te bouwen. Hij communiceert de kwaliteiten van zijn bedrijf. Hij stelt een portfolio samen en houdt dit bij. Gewenst resultaat: Het bedrijf is door middel van promotie bekend bij potentiële klanten en is onder de aandacht gebracht bij bestaande klanten.

Zie http://kwalificaties.s-bb.nl