Opmaak van tekst

Een goede tekst is goed opgemaakt, oftewel geformatteerd. Dat verbetert ook je SEO: je scoort dan hoger in Google. Behalve een goede titel zijn er dan bijvoorbeeld ook tussenkopjes, een intro, zijn de paragrafen zijn niet te lang en zijn opsommingen op de juiste manier gemaakt. Streamers of quotes zijn blockquotes. En bij links zijn er ook allerlei belangrijke details. Hier meer uitleg daarover.

Opdracht: tekstopmaak

Ga naar een Bericht of Pagina op je website. Zorg voor een goede intro na de koptekst, en voeg een verder lezen tag in na de intro. Dit is belangrijk voor je homepage, zodat de tekst daar op de juiste plek wordt afgesneden (in de nieuwe WP: tik de PLUS en tik “Meer”).

Dan de tussenkopjes: dat moeten H2‘s zijn, dus niet zomaar vetgedrukt of zo. Zoek uit hoe je deze Heading 2 in jouw WordPress-editor doet, en met welke sneltoets, zoals Control-Alt-2). Dit geldt voor ALLE tekstverwerkers, dus ook Word en zo. Probeer dat ook!

Dit is een Blockquote oftewel Streamer

Bekijk de mogelijkheid voor Blockquote. Die kan je als streamer in je teksten gebruiken. Zo’n blokje valt extra op, kijk maar hierboven. In de nieuwe WP: tik op Plus > Citaat.

Doe de paragrafen niet te kort of te lang, en gebruik vet en cursief op de juiste plekken. Gebruik ook ergens opsommingen, eentje met cijfers en eentje met bullets, en kijk hoe dat precies werkt met de opsommingsknoppen: in de nieuwe WordPress is dat: Klik op de Plus en tik “Lijst” en dan nummers of bullets.

Code editor

Je kan altijd in de code van de tekst (de HTML) via de knoppen Visueel en Tekst rechtsboven. In nieuwe templates heet dat de Code editor (Control Alt Shift M). In die code kan je alle dingen doen die je niet met knoppen kan doen. Verderop voorbeelden.

Links

Links zijn belangrijk in een artikel voor de SEO. Maar met gewoon linkjes maken met Appeltje-K ben je er nog niet. Wat dan nog meer?

Maak zes links op drie verschillende manieren, en maak er daarna grotere knoppen van met css:

  1. Twee interne links. Ga naar een Bericht op je website. Zoek in de tekst twee woorden/zinnen die inhoudelijk goed kunnen linken naar iets op je eigen website: interne links dus. Selecteer de woorden > Appeltje-K > tik een woord, en WordPress zoekt voor jou. Klik daar iets aan, en daarna het Enter-icoon.
  2. Twee externe links. Zoek nu twee woorden/zinnen die naar een externe site zoals een nieuwsartikel of Wikipedia moeten linken. Deze links moeten ook openen in een Nieuw Venster. Je kan dit bij de links aanvinken. Of het kan zo, in de HTML-code:
    <a href="https://nu.nl" target="_blank">
  3. Twee nofollow links. Als je niet wil dat zoekmachines bepaalde links volgen kan je dit in de code (of met een plugin) aangeven. Goed bij affiliate links bijvoorbeeld, want Google kan strafpunten geven als je alleen maar follow-links gebruikt. Als je niks doet is elke link follow. Zoek twee woorden, maak daar links van naar een product op BOL.com, en zet nofollow aan:
    <a href="https:/bol.com/" rel="nofollow">PRODUCT</a>
  4. Maak van de links grote knoppen met custom css. Zodat ze extra opvallen. Doe het met een custom class=”knop” (desnoods in de html code). Definieer .knop in je custom css, bijvoorbeeld zo:
    .knop {font-size: 1.5rem;
      padding: 10px;
      border-radius: 10px;
      background: orange;
    }
    .knop:hover {
    background: yellow;
    }

Een link zoals deze wordt dan met die class=groot een grote knop.

Hoe wordt die link in de HTML een echte knop?
Selecteer de link > Instellingen >Geavanceerd > Extra CSS > knop
Maar het mag ook via Drie puntjes > Code editor (Cmd Alt Shift M)

Tekst en SEO: Yoast

Ga naar een Bericht of Pagina op je website. Zet de Yoast plugin voor SEO aan. Nu krijg je hulp via de info en de bolletjes. Kies een goed keyword door eerst de waarde van je keywords te onderzoeken op Google Trends. Bewerk de tekst:

  1. Titel en SEO-title. Bewerk ze allebei. De SEO title zie je in het Yoast-blokje, en dat is de tekst die bezoekers in Google zien. Maar dat is dus totaal wat anders dan de titel bovenaan.
  2. Dan de meta description. Dat is ongeveer de eerste alinea, maar dan meestal korter. Dit is dus de tekst bij Google, kort en bondig.
  3. Zorg dat plaatjes een onderschrift hebben, en dat er ook in de Alt-tag je keyword staat. Gebruik jouw screenshot van Google Trends als plaatje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *