SEO: Search Engine Optimization

SEO (Search Engine Optimization) is extreem belangrijk voor je website: je wil gevonden kunnen worden, en je wil graag hoog in de zoekresultaten komen. Er zijn dure cursussen voor, want het is goud waard. Je kan ook gewoon deze pagina doorlezen, en de gratis plugin gebruiken: Yoast SEO. Deze plugin helpt je om je website voor Google te optimaliseren. Bij het schrijven van elk bericht krijg je dan gerichte tips.

Er zijn ook nieuwe plugins voor SEO, zoals de Rank Math SEO Plugin: zie onderaan

Hier een video met uitleg over Yoast (ook geschikt als uitleg voor andere SEO-plugins):

SEO Tip 1: onderzoek de waarde van je keyword op Google Trends

Onderaan het bericht, bij SEO > Sleutelwoord, geef je eerst het Focustrefwoord op, waarop je gevonden wil worden. Die zoekterm kan een woord zijn zoals “Teams“, maar mag ook uit twee of drie woorden bestaan, zoals “Teams Breakout Rooms“. Zoek  de best scorende variant van jouw zoekterm op Google Trends. Bedenk welke zoektermen je bezoekers zullen intikken. Vergelijk zoektermen, en beperk je regio bijvoorbeeld tot Nederland. Een voorbeeld: in een blog over songteksten noem je het lyrics, en niet songtekst. Ook in Nederland! Kijk maar:

google trends seo tip
SEO tip: Gebruik Google Trends om keywords te vergelijken op waarde.
  • Bewerk de berichten totdat alle punten onderaan bij SEO op groen staan. Uitleg staat erbij, of kijk verderop voor meer uitleg.
  • De SEOTitel is de title van het Google-blokje: zo ziet jouw pagina eruit in Google. Dit blokje bestaat uit de title, de url (slug) en de meta-description. Je focustrefwoord moet in alle drie staan.
  • Kijk naar alle bolletjes en lees wat erbij staat. Dat zijn de belangrijke SEO-tips.
SEO cursus
Kies je Focus keyphrase. Check dan je SEO-score, en eventueel ook je Leesbaarheid-score
De SEO titel kan je anders doen dan de titel van je artikel. De meta ook. Vaak is de meta de eerste alinea van je artikel, maar je kan dat hier aanpassen.

seo cursus gratis
Zorg dat alles op groen komt. Het zijn meteen de belangrijke SEO-tips: lees gewoon wat erbij staat.

Filmpje met uitleg over alle bolletjes:

 

Gratis SEO cursus met Yoast: de groene bolletjes

  • Uitgaande links: je moet links plaatsen naar andere relevante websites.
  • Interne links: je moet ook links plaatsen naar iets op je eigen website.
    Bijvoorbeeld: “zie ook mijn artikel over blabla”.
  • Keyphrase in introductie: in de eerste alinea moet jouw trefwoord staan
  • Keyphraselengte: je trefwoord moet niet te kort, maar ook niet te lang zijn.
  • Keyphrase dichtheid: je trefwoord moet een aantal keer in je tekst staan.
  • Keyphrase in meta-beschrijving: De “meta” is het Google-blokje. Je kan zo bekijken hoe jouw pagina eruit ziet in de zoekresultaten. Die meta-tekst kun je bij de Yoast plugin onderaan ook wijzigen.
  • Lengte van de meta-beschrijving: Die “meta” moet niet te kort en niet te lang, je ziet het vanzelf: de lijn moet groen zijn.
  • Eerder gebruikt keyphrase: Elk artikel moet een eigen trefwoord hebben.
  • Keyphrase in subkop: Je moet je trefwoord ook in kopteksten (H2) plaatsen, maar ook weer niet te vaak
  • Image alt attributen: Bij plaatjes moet in de “Alt” je trefwoord staan (maar ook weer niet niet te vaak)
  • Tekstlengte: Een tekst moet minstens 300 woorden bevatten. Of 900 als het zeer belangrijke content is
  • Keyphrase in de titel: Je trefwoord staat aan het begin van de SEO titel.
    Hier bedoelen ze NIET de gewone titel, maar de SEO-titel van het Google-blokje. Dat kan een andere tekst zijn dan jouw eigen koptekst bovenaan.
  • SEO titel breedte: De SEO-titel van het Google-blokje mag niet te kort of te lang
  • Keyphrase in slug: De slug is de url van je artikel.

De twintig belangrijkste SEO-tips

  1. Onderzoek de waarde van je trefwoord en de alternatieven op Google Trends
  2. Je pagina moet zo vaak mogelijk op grote relevante sites vermeld worden, met links. Dat heet backlinks.
  3. Publiceer je pagina ook op je social media: dat zijn ook weer backlinks. Check of die social media publiek staan, dus niet afgeschermd en privé: dat kan Google niet zien.
  4. Recente content scoort beter.
  5. Je website moet beveiligd zijn: dus met SSL, oftewel HTTPS.
  6. Je website moet op mobiel goed werken en toegankelijk zijn (check het op je Google Search Console).
  7. In de SEO title moet het trefwoord aan het begin staan. Zo wordt je pagina in Google getoond. Deze tekst staat niet in je artikel maar in de <head>, het is dus NIET de koptekst boven je artikel.
  8. De meta description is de tekst onder die SEO title. Staat in de <head> en dus ook niet in je artikel. Dit moet goed en pakkend geschreven zijn, en moet ook je trefwoord bevatten.
  9. Je site mag niet erg traag zijn
  10. Pop-ups verlagen je ranking
  11. Elke tekst moet minstens 300 woorden bevatten…
  12. …of 900, als het je belangrijkste content betreft
  13. De pagina moet uitgaande links bevatten, liefst naar grote toonaangevende relevante websites.
  14. Kies bij uitgaande links voor no-follow als het geen inhoudelijke links zijn, maar bijvoorbeeld affiliate links of andere reclame.
  15. Je moet ook interne links plaatsen, naar andere pagina’s van jouw website
  16. Het trefwoord moet ook in tussenkoppen staan, maar niet te vaak
  17. Het trefwoord moet ook voorkomen in de url
  18. Zet bij afbeeldingen het trefwoord in de Alt-tag (maar niet te vaak)
  19. Het trefwoord moet niet te weinig, maar ook niet te vaak voorkomen
  20. In de eerste alinea moet ook het trefwoord staan.
  21. Je mag niet altijd dezelfde trefwoorden gebruiken.

Andere SEO tools

Er zijn ook andere tools om de SEO te checken, zoals Ubersuggest en Seoptimer.

Nieuwe plugin: Rank Match SEO

Je ziet hem bij elk bericht RECHTSBOVEN, met een rood getalletje. Scoor daar minstens 82 of hoger.

Bestudeer het allemaal uitgebreid (ook de instellingen in de zwarte kolom in je Dashboard, waar je voor nu overigens niks hoeft te wijzigen) en laat een artikel maximaal scoren. Net zoals je vroeger deed met de groene bolletjes van YOAST.

  • Magic Word / krachtwoord is NIEUW en BELANGRIJK! Zoek op wat het betekent.
  • Het blokje VOORBEELD (voor de Google Search Results) met de blauwe knop “Fragment bewerken” is ook heel belangrijk: daar moeten ze alle drie op groen.
  • Plaats ook een screenshot van jouw Google Trends onderzoek.

Wat mag je overslaan?

  • Het rode bolletje voor Table of Contents mag je overslaan.
  • En Content AI ook.
  • Een getal in de SEO-title mag je ook overslaan
  • Hij wil 600 woorden minimaal, maar dat mag je negeren als je er 300 of meer hebt.