Over DESIGN en KLEUR

Hallo! Je kijkt meteen naar mijn haar. Mijn shirt. Mijn schoenen. Je interpreteert dat ook meteen. Het betekent iets. Voor jou misschien iets anders dan voor een ander.

Kleur is hierbij erg belangrijk. De psychologie van kleur: is dat aangeleerd of aangeboren? Oftewel “Nature of nurture”. Een witte fiets betekent bijvoorbeeld in Nederland totaal iets anders dan in Engeland. Waarom? Zoek maar op!

En ja, wit is ook een kleur. Bij elke kleur zijn er zowel positieve als negatieve associaties.
Laten we beginnen met WIT.

Wat is wit? Overleg even met je buur: 1. Wat betekent wit voor jou? 2. Welke merken ken jij met wit in de huisstijl?

Apple, Zara etc. Het specifieke wit van Apple producten: mooi en luxe, maar er is juist ook lelijk en goedkoop wit. De zoektocht van sales genie Steve Jobs en zijn perfectionistische designer Jony Ive naar het perfecte wit. Nivea: Latijn voor sneeuwwit. Lux = latijn voor licht. Wit = licht. Zwart = geen licht.

Zwart? Glamour en luxe. Uber, Adida, Juventus. Zwarte glamour-kleding, black tie. Scheidsrechters. Autoriteit, expert. Zwarte band. Maar wat ook kan: dood, en kil. Darth Vader, zwarte magie, heksen, de Dood. Goth metal. Eng, onbekend, zwart schaap, zwarte bladzijde. Heeft niets met huidskleur te maken. Wat vind jij zelf?

Grijs: ontbreken van kleur. Tijdloos, luxe, neutraal, strak, design. Maar wat ook kan: saai, letterlijk kleurloos.

Kleur is afhankelijk van omgevingslicht:

Is die jurk goud-wit of blauw-zwart??

Kleurenspectrum, betekenis van kleur

Een recent voorbeeldje. Ik zocht een koffiemachine. Ik vond een koffiemachine in blauw wit? Wat betekenen blauw of wit voor jou, normaliter? Zal dit product verkopen?

Kleurenspectrum: kleur-frequentie. Rood heeft de laagste frequentie. Infrarood is nog lager, dat is onzichtbare warmte. Ultraviolet de hoogste. Voorbij het onzichtbare UV krijg je radio, 4G, 5G, rontgen, gamma. Wit licht bevat al die kleuren:

Een prisma breekt wit licht op in alle kleuren. Dit is de platenhoes van Pink Floyd: DARK SIDE OF THE MOON

Rood

Wat betekent rood voor jou? Overleg even met je buur.

Hartjes, liefde, warmte, maar ook gevaar en agressie. Sex, voortplanting, geboorte. Begin en einde. Het laagste deel van elk lichaam (je romp dan, niet je ledematen). Het uiteinde. Chakra’s: dat is niks zweverigs. Het is gewoon de opdeling van laag tot hoog, van begin tot eind, in het kleurenspectrum. Ook bij een lichaam dus.

Roze

Wat betekent het voor jou? Overleg even.

Bij de geboorte betekent rose muisjes: een meisje! In onze steeds minder gender-gerelateerde wereld verandert dat. Roze staat ook voor zacht, open, helder, vriendelijk. T-Mobile bijvoorbeeld. Maar voor sommigen, of in andere situaties, kan het opeens ook staan voor: zwak of kinderachtig.

Oranje

Communicatie, avontuur, speels, creatief: EasyJet, ING, PostNL, Amazon. Maar ook: goedkoop en kinderlijk.

Bruin

Vorm van oranje: veilig, gezellig, maar ook: saai. UPS

Geel

Zeer opvallend. Vrolijk. Energie. Eten: Mac, Febo. Helder: IKEA. Gezond: Zwitsal. Zwarte appelmoes werkt niet. Maar ook: angst, gevaar, nerveus. Vertering, darmen, nieren.

Wat betekent het voor jou? Overleg.

Groen

Eco, bomen, ademhaling. Natuur. Maar ook verval. Rustgevend. Starbucks, Heineken, Spotify, Greenpeace. Longen. Wat vind jij ervan?

Blauw

Medisch, betrouwbaar, zakelijk, wetenschap. Maar ook kil, koel, hard, zakelijk. Keel, spraak, uiten, ratio, hersens, onderwijs, verstand.

Paars

Spiritueel, creativiteit, voorbij kleur (ultraviolet). Magie. Toveren. Letterlijk boven je hoofd. Elite, royalty, luxe, comfort. High energy. Maar gek genoeg ook goedkoop. Etos. Milka.

https://linku.nl/kleurenpsychologie/
https://suprevo.com/de-betekenis-van-kleuren/
http://www.beeldbalie.nl/betekenis-van-kleur/

Graphic design & typografie

Design brengt je boodschap beter over. Beter leesbaar. Aantrekkelijk. Uitnodigend en overtuigend. De deur gaat naar binnen open bij alle winkels, maar juist naar buiten bij alle publieke gebouwen. Waarom is dat?

Bij Drukwerk / media gebruik je design. Je boodschap wordt duidelijker, opvallender, overtuigender, unieker. Er zijn enorm veel wetten. Voorbeeld:
Zwarte letters op papier = witte letters op ramen en schermen.

Typografisch wetten en conventies:

Typografie

Indeling van tekst. Leesbare tekst. Wanneer gebruik je hoofdletters, bold, en italic? Hoe lang zijn de paragrafen, zit er een witregel tussen, of een tab (inspringer)? Hoeveel interlinie, en hoe lang zijn de regels? Hoeveel marge rondom? Tussenkopjes. Streamers. Chapeaus. Inzetjes/ kaders. Alles om de lezer te helpen. Of om jou te helpen producten te verkopen. Opvallen, overtuigen en communiceren.

Inhoudelijk design van tekst. Leuke tekst (blog > placeholders zetten de toon)

Mailtjes en facturen van BOL.com versus mail van Apple.

Non-design vs keurige templates vs uniek design
Alle websites zijn WordPress.Kan dat niet unieker, anders? Non-design?

No Logo van Naomi Klein. Tesla. Apple. Logo vs Vignet. Spraakverwarring!
Non-design: Albert Hein vs Aldi
Apple Store is ook design. Waarom is dat zo goed? Iedereen wil dat. Wat zijn de kenmerken dan? Overleg met je buur.

Kettingbeschermer & Stuurdrager & AARTJAN.nl.
Logo’s. Flyers. websites, stickers, envelop. Huiistijl. Corporate design. Brandbook