Social media strategie

Een Social media strategie is je plan van aanpak voor de inzet van social media. Voor een bepaalde klant (zoals de nieuwe opleiding). Welke social media wil je gaan inzetten? Waarom? En vooral hoe? Welke sociale media gebruikt de doelgroep van je klant? Hoe gaat dat kanaal eruit zien?

Beschrijf het in een tekst op een nieuwe pagina op je website. Maak daarbij ook 3 voorbeelden, om te laten zien hoe dat eruit gaat zien. Dus kies je bijvoorbeeld Instagram posts, dan laat je de 3 posts als screenshots zien in je pagina.

De header van het kanaal laat je ook zien, vormgegeven, bijvoorbeeld met het logo en de kleuren van de klant (de school in dit geval). Dus verzin ook even een logo voor onze nieuwe opleiding.

Denk bijvoorbeeld aan dit soort dingen:

  • Nieuwtjes: Regelmatig schrijf je een korte tweet/facebook bericht/blog met nieuws. Laat 3 voorbeelden zien.
  • Of elke maand is er een leuke actie, en de winnaar komt bijvoorbeeld op een Facebook-bericht. Laat er dan 3 zien.
  • Of foto’s via Instagram of Pinterest: je maakt een kanaal voor het project en plaatst bijvoorbeeld elke dag een nieuwe foto. Laat er alvast 3 zien.
  • Of je plaatst onregelmatig nieuwe Blogs (berichten) of Vlogs. Die deel je vervolgens op de social media accounts van het project: Facebook, X, Linkedin, Youtube, TikTok. Laat zien hoe dat er uitziet (je hoeft dan maar 1 blog of vlog te laten zien, want die deel je dan naar je 3 verschillende social media accounts).

Of een combinatie van deze dingen. Beschrijf ook waarom je voor een bepaalde social media hebt gekozen, bijvoorbeeld iets over je doelgroep. En ook hoe vaak er iets wordt gepost. En vooral: Wat dan, en wanneer.

Social media werken eigenlijk alleen als het blijft leven. Iemand bij de klant moet dit gaan doen, volgens dit door jou beschreven plan. De instructie moet dus helder en duidelijk zijn.

Je maakt in dit geval ook een huisstijl voor de nieuwe opleiding, met een logo, kleur en ondertitel (tagline of pay off). Dat gebruik je vervolgens in de vormgeving van de Header van het kanaal:

Voorbeelden van de styling van headers

Bij een YouTube kanaal hoort een header-plaatje en een profiel-plaatje in de huisstijl
Op andere Social Media zoals X is dit vergelijkbaar

Social Media plan

Hoe kies de juiste social media kanalen voor je doelgroep? Zoek en bekijk filmpjes daarover op Youtube. Welke heb je gevonden en waren goed?

Bekijk infographics en data over social media gebruik en leeftijd.
Wat valt je op? Noem 3 dingen.

Waarom is Snapchat populair bij jongeren?

Waarom is Whatsapp populair bij iedereen? Noem 3 redenen.

Bedenk in groepjes van 2 een product/dienst en bedrijf waarvoor je een plan gaat maken. Het mag een bestaand bedrijf zijn, maar je mag ook een bedrijf verzinnen.
Noteer het bedrijf waarvoor je een plan gaat maken.
Noteer het product of de dienst die je wilt promoten via Social Media.
Noteer daaronder de eerste 5 stappen die je neemt.

Bekijk films op YouTube / TikTok over: Hoe maak je goede posts op social media?
Noem hier de beste 3 tips.

Je gaat nu posts van bedrijven beoordelen.
1. Ga naar jouw favoriete kanaal waarop regelmatig posts van bedrijven verschijnen.
2. Bekijk de eerste de beste bijdrage van een bedrijf of organisatie.
3. Bevat de post een filmpje? Zo ja, wat vind jij van de kwaliteit?

Wat vind je van de tekst qua lengte en inhoud?
Hoe is de kwaliteit van de afbeelding(en)?

Wat is de afmeting van een prominente afbeelding op Instagram?

Instagram advertentiesoorten:

  1. Stories-advertenties
  2. Fotoadvertenties
  3. Videoadvertenties
  4. Carrouseladvertenties
  5. Collectieadvertenties

“Tips voor Adverteren op Youtube”: zoek en bekijk daar filmpjes over op YouTube

User Generated Content: Stel, je werkt in een schoenenwinkel. Verzin iets waarmee je UGC kunt krijgen.

Reageren en monitoring tools. Googel naar monitoring tools.
Welke heb je gevonden?