Online Marketing

De invloed van reclame op TV en in de bladen daalt sterk. Hoe kun je marketing online doen? Waar moet je aan denken, wat is er mogelijk?

Google Adwords

Als adverteerder kun je Google Adwords “kopen” om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Je koopt bijvoorbeeld voor 100,- het woord “fiets”. Dan wordt jouw site bovenaan getoond in Google, bij de zoekresultaten op dat woord, en ook bij Youtube filmpjes en op websites waar reclame op staat. Totdat het bedrag op is. Dat is bijvoorbeeld na 100 doorkliks, als een klik 1,- zou kosten. Elk zoekwoord heeft een bepaalde waarde: het woord “ventieldopje” is goedkoper dan het woord “fiets”.

Als het bedrag op is, dan wordt je alleen in de gewone zoekresultaten getoond (de organische), en je score daar is geheel afhankelijk van je SEO (Search Engine Optimization).

Kies je woorden strategisch: bekijk Google Trends en vergelijk zoektermen.

Je kunt andersom ook geld verdienen door Google-advertenties op je goedbezochte site of Youtube-kanaal te zetten. Er komen dan automatisch advertenties op je site, of bij je filmpjes, en je verdient dan geld bij elke doorklik.

Adblockers en bannerblindheid

Grofweg 30% heeft inmiddels een Adblocker (zoals uBlock), en dat aandeel groeit. Bij die groep worden advertenties helemaal niet meer getoond, en afhankelijk van de instellingen zijn soms de gesponsorde zoekresultaten van Google niet eens zichtbaar. Google heeft nu zijn eigen Adblocker in Chrome ingebouwd.

Verder wordt men bannerblind: als je al banners ziet, dan vallen ze niet meer op. Sommige mensen hebben ook animatie-killers aanstaan, zodat bewegende gifjes niet meer bewegen. Er zijn websites die zich verzetten tegen Adblockers, zoals Tweakers.net. Zulke websites kan je alleen bekijken als je de Adblocker op die site uitzet. Dan kan meestal ook.

Een nadeel van Adblockers is dat ze vaak ook bezoekcijfers blokkeren: een bezoeker met een Adblocker wordt dan niet meegeteld, en de statistieken zijn dan veel te laag.

Google Organic Search

Met een Adblocker zie je ook niet meer de gesponsorde resultaten in Google. Je kan instellen dat je die juist WEL wil zien.

Statistieken

Je komt via de statistieken veel over je klanten en bezoekers te weten. Google Analytics is gratis en kan je op elke website aanzetten. Je ziet dan bijvoorbeeld waar men op zoekt, welke artikelen populair zijn, welke dagen of uren populair zijn en hoeveel bezoekers de website mobiel bekijken. Google Analytics werkt nog beter in combinatie met de Google Webmaster Tools.

Online marketing: SEO

Je wil zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten komen, want ten eerste kost dat vrijwel niks, en ten tweede is dit een belangrijke manier van adverteren. Je moet gevonden kunnen worden. Dat heet SEO: Search Engine Optimization ofwel het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Bij elke blog en elke webpagina kun je hier gericht moeite voor doen. In WordPress zijn er plugins voor, zoals Yoast SEO.

Content Marketing

Dit betekent dat je marketing verricht door het aanbieden van nuttige relevante informatie of entertainende content. Dat kan op tv (sponsored tv), in de bladen, in eigen magazines of websites, op blogs van anderen, via filmpjes op Youtube-kanalen of vlogs.

Customer Media

Nuttige en relevante informatie over specifieke onderwerpen, speciaal voor jouw klanten. Bijvoorbeeld de Allerhande of andere sponsored magazines. Dit zijn ook voorbeelden van Content Marketing.

Blogs en vlogs

Een adverteerder kan een blog of vlog beginnen, of kan blogs en vlogs zoeken waar zijn content goed bijpast.  In plaats van adverteren kan de adverteerder ook content aanbieden.

Comment spam en referral spam

In de comments van blogs en websites zit veel spam. Veel spam kan automatisch worden weggefilterd, maar er zal altijd wat doorheen blijven sluipen. Ook in je statistieken zit referral spam: Spammers roepen je website aan waardoor hun domeinnaam in jouw Google Analytics terechtkomt. Jij ziet dit als verwijzende bron en gaat naar hun website om te kijken wat het is. Gelukkig is daar ook al een oplossing voor.

Social Media marketing

Beroemdheden hebben vaak veel volgers op social media kanalen. Bijvoorbeeld voetballers of popsterren met miljoenen volgers op Twitter of Instagram. Of andere bekende bloggers en vloggers. Als zij enthousiast over bepaalde producten berichten is dat soms waardevoller dan peperdure advertentie-campagnes. Beroemdheden krijgen daarom vaak gratis producten en aanbiedingen, in de hoop dat ze iets over het product posten. Zolangzamerhand wordt dit doorzichtig, en wordt het steeds minder authentiek of betrouwbaar, en het is ook illegaal.

Social Media Strategie

Deze blogs op TheBestSocial zijn briljant, leuk en leerzaam.

Zie ook deze blog:

  1. Bied je eigenlijk wel entertainment, of verstoor je dat juist?
  2. Maak goede content zonder altijd je sales pitch te willen doen. 
Uit Het Parool, oktober 2018:
1) Sociale media zijn volwassener

Zomaar een link posten zonder erbij na te denken, kan niet meer – er is een strategie nodig. Je komt als organisatie niet meer mee als je geen accounts op sociale media hebt. De  berichten worden vrijwel altijd voorzien van leuke plaatjes of video’s. Door die visuele focus is Instagram ook steeds meer in gebruik. De Amsterdamse ‘duurzame’ visser Bart van Olphen werd bijvoorbeeld bekend door zijn korte receptenfilmpjes op Instagram.

2) Posts worden menselijker

Er wordt steeds meer gezocht naar de menselijke maat, vaak ook met humor, zelfspot en een beetje emotie. Sommige organisaties zijn daarin nog zoekende en schieten door met lollig zijn. Maar bedrijven zeggen ook niet direct meer overal sorry voor.

Een instantie die zich tgenwoordig een stuk menselijker voordoet, is de politie, die bijzondere voorvallen deelt of probeert voor te lichten met humor. Politie Amsterdam op Twitter: “Wij zijn alert op zakkenrollers, jij ook? Let op je spullen met Canal Parade. #zakkenrollershoudenvanpikken #AGP14.”

3) Video duikt overal op

De grotere bedrijven maken niet alleen meer videoreclames voor op televisie, maar maken ook campagnes voor op internet. De gedachte daarbij is dat het vooral, leuk, interactief en deelbaar moet zijn. Een voorbeeld is een filmpje van KLM over een hondje dat verloren bagage voor reizigers terug kan vinden. Op YouTube is het al meer dan 18 miljoen keer bekeken.


In de toekomst gaan bedrijven waarschijnlijk ook vaker live video streamen via apps als Meerkat en Persicope. Denk aan een congres of filmpremière live op Twitter. Een struikelblok kunnen regelgeving en privacy rond zulke events zijn.

4) Hoe sneller inhaken, hoe beter

Inhaken op actualiteiten is van alle dag, maar wie dat snel en spontaan doet, wordt gewaardeerd. Heineken was bijvoorbeeld heel snel met een reactie op de virale foto van een jurk – the dress: ‘Definitely white and gold,’ stond op een plaatje van een glas Heinekenbier op Twitter.

Inhaken op ingeplande gebeurtenissen zoals nationale secretaressedag wordt saai gevonden. Snelheid komt wel met een prijskaartje: medewerkers moeten te allen tijde alert zijn en haast veroorzaakt soms fouten. Zo had AH niet in de gaten dat Jordi in de herfst een grapje maakte met zijn tweet: ‘Beste @albertheijn, zijn die lente-uien niet allemaal over de datum?’ Antwoord: ‘@JOR-ID Dat is niet de bedoeling, Bij welke vestiging heb je de uien gekocht?’

5) Van open naar gesloten sociale media

Het bewustzijn over privacy groeit. Ook organisaties gaan hierin mee; ze gebruiken vaker  gesloten diensten zoals Snapchat en Whatsapp. Een aantal vliegmaatschappijen doet nu bijvoorbeeld de klantenservice via Whatsapp. Gesloten kringen op sociale media, zoals Facebookgroepen, zouden daarom een grote potentie voor bedrijven kunnen hebben.

6) Sociale media zijn nieuwsbron

Sociale media worden door het publiek en de media serieuzer genomen en vaker als nieuwsbron gebruikt. Het nieuws wordt soms als eerste gemeld op Twitter, maar berichten en discussies die zich afspelen op de sociale media zijn soms zelf ook nieuws. Discussies, foto’s en filmpjes die viraal gaan op sociale media, belanden later soms in het nieuws, zoals berichten van politici en bekende Nederlanders die als quote in de krant belanden.

7) Bedrijven dagen elkaar uit

Organisaties gaan tegenwoordig ook de interactie met elkaar aan, via grappen en uitdagingen. KPN beging een blunder op Facebook door een plaatje te plaatsen van iemand op het toilet met een telefoon waarop te zien was dat T-Mobile de provider was. T-Mobile kreeg er lucht van en plaatste een reactie: ‘Oeeeh spannend… Wij bij jullie op het toilet? ;)’, waarop KPN terugsneerde over de verbindingssnelheid van T-Mobile: ‘Zou het nou zo lang duren op de wc vanwege de apps of de 3G-verbinding?’

Likes en Followers

Die kun je gewoon kopen, dus de waarde daalt. Zie dit soort mailtjes:

Wij bieden de laagste prijzen op de markt om meer vind-ik-leuks en volgers te verkrijgen.
Vind-ik-leuks voor een FB pagina: 8€ / 1000, bestelling vanaf 100 Likes
Followers Instagram : 8€ / 1000, bestelling vanaf 100 followers
Youtube views : 2.4€ / 1000 views

Affiliate marketing

Als je producten verkoopt kan je een affiliate programma beginnen. Zodat een blogger / vlogger direct en eenvoudig verkoop-links op zijn posts kan zetten. Als er dan op die link wordt geklikt – en er wordt daadwerkelijk iets gekocht – gaat er automatisch een percentage naar die blogger. Als blogger of vlogger kun je zo dus geld verdienen, door Affiliate links te plaatsen in je blog.

Virals en memes

Soms gaat een post viral, en wordt het wereldwijd gedeeld. Soms is dat gewoon een verkapte advertentie waar een bepaald merk of product in wordt gepromoot. Het is moeilijk te voorspellen wat een viral gaat worden. Virals zijn niet alleen Youtube filmpjes. Op sites als 9gag en Imgur gaat het vaak om korte gifjes of plaatjes, memes. Je ziet daar ook steeds vaker verborgen reclame, bijvoorbeeld voor de Marvel films.

Email: MailChimp – Instagram Ads – Facebook Ads

Met MailChimp kun je wervende emailings maken. Tegenwoordig kun je in MailChimp ook Instagram advertenties en Facebook advertenties maken.


Hieronder twee stukjes van Bright.nl:

5 Aardverschuivingen in de tv-wereld

1. Adverteerders zijn de nieuwe uitgevers

Merken die voorheen alleen adverteerden in de media ontdekten dat ze dankzij internet zelf ook prima kunnen uitgeven. Zoals Red Bull TV of de Gymkhana-video’s van DC Shoes op YouTube.

2. Uitgevers zijn de nieuwe reclamebureau’s

Met de komst van het web dacht iedereen dat het oude model van advertenties rond redactionele inhoud wel stand zou houden. Dat is deels ook zo, alleen wordt dat deel alsmaar kleiner vanwege banner-blindheid en adblockers. Dus bedacht de markt iets nieuws: branded content. Advertenties die niet langer naast de redactionele inhoud staan maar ertussen in dezelfde vorm. Branded content gaat daarin verder dan voorheen advertorials in printmedia. De betaalde artikelen en video’s worden ook vaker  door de redactie gemaakt die de site vult waarop ze worden aangeboden. Zij kennen hun publiek en de tone-of-voice immers het beste. Aardig voorbeeld: de ‘Haal het beste uit internet’-serie van Xs4all bij NRC.

3. Social media zijn de nieuwe media

Er zijn echter partijen die hun publiek nog beter kennen: socialmedia-platforms als Facebook. Een groeiend deel van het publiek, vooral millennials en Generatie Z, volgen het nieuws daar en komen nauwelijks nog op nieuwssites of in nieuwsapps.

4. Streamers zijn de nieuwe zenders

Studio Sport op zondagavond, The Voice op vrijdagavond, sure, televisie zoals het was is niet dood, maar in een groeiend aantal huishoudens staan Netflix, HBO, Videoland en YouTube vaker aan.

5. Apps zijn de nieuwe tv-kanalen

Ondanks de Horizon-box, het beste wat Ziggo te bieden heeft, wordt menig tv-programma teruggekeken via een app zoals Knippr.

In dat verband wil ik Tradecast noemen. Je maakt er met één tool een app voor alle grote smarttv-platforms: Apple TV, Android TV (Sony, Philips), WebOS (LG) en Samsung. Daarmee kun je al bijna de helft van alle huishoudens in Nederland bereiken. Je beheert zelf de advertentieruimte rond je content en er zijn mogelijkheden voor interactiviteit met de kijker. Onder de eerste klanten van het Zwolse bedrijf zitten voetbalclubs, beroemdheden en StartUpDelta.

Het is aantrekkelijk voor uitgevers, adverteerders en vloggers om videocontent via Facebook en YouTube te verspreiden. Daar zit immers het publiek tegenwoordig. Dat is goed voor de marketing van je content, maar zakelijk gezien word je er niet veel wijzer van. Je weet nauwelijk iets van je publiek, advertentie-omzet deel je met het sociale netwerk, je geeft eigenlijk de regie over je content compleet uit handen.

 


Ook van bright.nl:

Marketingtrends 2017

Bijna duizend mensen deden mee en de volgende drie trends zijn als beste uit de bus gekomen.

Augmented Reality

Met augmented reality zie je een virtuele laag over de werkelijkheid. Je sluit je niet af, zoals in VR, maar verrijkt juist de wereld om je heen. Achmea’s merk Interpolis maakte een demo waarin de gebruiker een virtueel bedrijfspand betreedt waar gevaar is en daar vervolgens naar moet handelen. Verzekeringsagenten, accountmanagers en andere klanten worden zo getraind om bedrijfsrisico’s te herkennen, zonder zelf gevaar te lopen.

Blockchain

‘Blockchain’ is misschien een wat vage term die bekend werd van de Bitcoin. Het is in wezen een grootboek waarin wordt bijgehouden van wie welke bitcoin is en wie geld overmaakt naar wie. Zo maak je inzichtelijk welke transacties er gemaakt worden zonder extra schakel (als een bank). Een blockchain is op die manier ook inzetbaar voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor het anoniem opslaan van veel klantendata.

Artificial Intelligence

Kunstmatige intelligentie gaat steeds belangrijker worden in de techwereld, ook op marketinggebied. AI kan je helpen met het verwerken van data, maar kan zelfs ingezet worden in de communicatie met klanten. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van chatbots die simpele gesprekken kunnen voeren om bijvoorbeeld antwoord te geven op veelgestelde vragen.

Drie trends van 2018

Dat zijn de belangrijkste trends van dit jaar, maar wat staat ons in 2018 te wachten? We zien dat ‘experiental marketing’ bezig is met een flinke opmars. Hiermee betrek je de doelgroep bij marketingactiviteiten door ze te laten meedenken en meedoen. Je maakt een experience voor de klanten, waardoor ze nog meer een band met je krijgen.

Verder werken socialemedia-platforms als Facebook en Pinterest de komende tijd aan het verbeteren van hun koopknoppen. Klanten kunnen direct iets kopen, zonder de app of site van een sociaal netwerk te verlaten, wat heel interessant kan zijn voor merken.

Ook zien we dat ‘Voice Search‘ steeds belangrijker wordt. Spraakgestuurde assistenten als Google Now, Apple’s Siri en het nieuwe Bixby van Samsung worden steeds beter en zullen in steeds meer apparaten in huis te vinden zijn. Mensen die deze virtuele spraakassistenten gebruiken zijn vaak op zoek naar iets, of dat informatie, restaurants of producten zijn. Voor bedrijven is het belangrijk om daarop in te spelen en ook op dit gebied goed vindbaar te zijn.